Hej och välkommen!

Här har vi öppet kafferep med och av Damptanter. En mer matnyttig blogg finns här: http://damptanterna.wordpress.com/

OM - ett slags förORD

Damptanten har alltid funnits. Över hela världen. Nu klampar hon obekymrat fram på nätet och sedan mars 2008 har hon en alldeles egen flagga att vifta lite som hon vill med - damptanternas logotyp.



Om man råkar möta en dinosaurie som inte ser sig för nu igen, kan det vara en god idé att lämna företräde!

Den här samlingsbloggen kommer förhoppningsvis att administreras av ett större antal damptanter - men bara när någon av dem har lust (och minns lösenordet).För tid har de verkligen inte. Loggan och grundidén till DAMPTANTERNA står Tant Rasch för. DT kom till för att VI FINNS och loggan får användas fritt på bloggar och hemsidor av alla (o)möjliga bokstavstanter med NPF. Om de har lust!____________________________
Hugade damptanter kan få inloggningsuppgifter av TantVass;
tantvass snabela hotmail com

10 oktober, 2008

Rapport.

Min datorhörna ser ut som den gör. Det har tillkommit ett gigantiskt strump-puzzel och lite annat också. Jag ger fan.
Har väntat tio månader på att få börja min medicinering sen jag fick diagnos. Så fick jag äntligen tid. Ny överläkare. Han började med "å vad har du för problem?" han hade inte läst journalen. Han ifrågasatte neuroteamets diagnos.. "adhd diagnos får man i barndommen". Jag försökte förklara att det såg annorlunda ut för töser i början av 70-talet.. man visste inte vad man vet i dag. Han tyckte att efter som jag kunnat sitta still och tillgodogöra mig skolan är det nog inte adhd. Nej, det är add... Jaha, sa han, har du varit på sömnlabb? Har du tagit borreliaprov? Suck. Det gör jag gärna, men jag har genomgått undersökningar i 9år.. Det är min krafts dagar som bara rinner iväg medan jag väntar på provsvar och nya besökstider.
Nå. tillslut skrev han i alla fall ut ritalin, litegrann, så nu får jag prova om det hjälper. Det känns så tröstlöst, orkar inte kriga mer. Är läskigt att inte känna sig stöttad av sin doktor.
Jag kan inte begripa vad det är som är så oerhört känsligt, rent provocerande med adhd. Eller som man kan läsa om hos addanna, om scientologerna.. Varför man ska bli bortförklarad och negligerad?

4 kommentarer:

Noll-Koll-Carlsson sa...

Men fyy. Vilken läkare, det är ju så man bli mörkrädd!
Borrelia? Där hänger jag inte med. Har det symtom som liknar adhd?
Har inte fått diagnos än men jag kan också sitta stilla. Fast inte med händer o fötter och framför allt inte i tanken...

Hoppas iallafall att Ritalinet gör skillnad för dig!

Anonym sa...

tjena A-K =) trevligt att råkas på hos M & L idag. tänkte bara ge mig till känna, som den damptant jag också är! //mvh A.

Anonym sa...

Usch att bli bemött så av sin läkare!! Dumt som fanken att han tog emot dig som patient utan att läsa journalen, och att "förneka" att du har ADD/ADHD! Han ska ju vara insatt i din journl innan han tar emot dig och skriver ut medicin.
Jag önskar att du och alla andra som får dålig hjälp bodde i Mjölby kommun - jag får sån jättebra hjälp och förståelse av min läkare och alla andra inblandade. Skulle vilja att såna "vårgivare" fanns över hela landet..
Hoppas att du får hjälp av ritalin nu!
Kram!

Victoria sa...

Aaa, låter som ett hopkok av mina vårdbesök/vårdgivare! Varför kan de inte läsa lite i ens journal innan man kommer in?
Man blir ju dels knäckt av att berätta om hela j-a traumat varje gång, och känner sig så oviktig när de inte bryr sig. Det räcker ju med att ha känt sig missförstådd hela sitt liv.
Min psykolog som känd mig i 20 år tror fortfarande inte på ADHD, fast hon börjar kanske vackla, med tanke på att Stratteran funkar på mig. Inte vet jag, men jag hanterar det, hon skall bara hjälpa mig uppnå mina mål om att få tillbaka mitt liv nu. Hon behöver inte göra avlat, jag skiter väl i hennes åsikter, bara jag får det jag vill, som hjälp i rehaben.. Hon verkar iaf uppriktigt glad för min skull.

ADHD provocerar hela den befästa vetenskapen, utmanar prestigen hos de som inte lärt sig det nya osv. Det gör ont att vara en spjutspets, men du är inte ensam. :-D Så, Tant Vass, håll ut!
Victoria Q fd. silverpennan